صندوق فروشگاهی چیست ؟
صندوق فروشگاهی یک وسیله مکانیکی یا الکترونیکی است که جهت مدیریت و محاسبه فروش و خرید، کنترل دارایی ها و موجودی کالا و وجه نقد مورد استفاده قرار می گیرد. هدف استفاده از این وسیله افزایش سرعت، دقت و دریافت گزارش های جامع در خصوص فعالیت های مالی آن مجموعه بخصوص در بخش پایانه فروش می باشد.
صندوق فروشگاهی برای اولین بار توسط جیمز ریتتی که صاحب یک رستوران در ایالات متحده بود اختراع شد. هدف وی از اختراع این دستگاه جلوگیری از سرقت داراییش توسط کارکنان رستوران تحت مالکیتش بود.
کارکرد اولین صندوق ها به صورت مکانیکی بود ولی با افزایش قدرت محاسباتی کامپیوترها و رشد روز افزون تکنولوژی صندوق های الکترونیکی وارد بازار شدند و به سرعت جایگزین دستگاه های با تکنولوژی قدیمی تر شدند. امکانات پردازشی بالا، ارائه گزارش های جامع، سرعت و عملکرد بهتر از برتری های قابل توجه دستگاه های نسل جدید بودند. علاوه بر موارد ذکر شده برخی از دستگاه ها امکان نصب سیستم عامل و نرم افزار اختصاصی را داشتند که این ویژگی باعث میشد هر کسب و بار با توجه به ویژگی های مختص به خود از برنامه ای استفاده کند تا تمام نیاز های کاری اش را برطرف نماید.
یکی از اهداف استفاده از پایانه فروشگاهی افزایش سرعت فروش کالا می باشد که این هدف با استفاده از سیستم بارکد و همچنین RFID میسر شد و امکان استفاده از بارکد و بخصوص RFID در صندوق های الکترونیکی امکان پذیر شد.
علاوه بر توضیحات داده شده با گشترش فروشگاه های زنجیره ای و هایپرمارکت ها صندوق های کامپیوتری امکان جمع آوری و پردازش اطلاعات را در یک هسته مرکزی به نام سرور امکان پذیر نموده تا مدیران و سرمایه گذاران این مجموعه ها بتوانند به بهترین شکل ممکن اطلاعات فروش شعبات خود را به دست آورده و در خصوص گسترش یا حتی تعدیل کسب و کار خود تصمیم گیری کنند.